Na ulicach w naszym kraju coraz częściej możemy spotkać nie tylko hulajnogi, ale również rowery elektryczne. Jazda na rowerze, który został wyposażony w silnik daje nam znacznie więcej możliwości. Dzięki niemu możemy dojechać znacznie szybciej i dalej niż w przypadku klasycznych rowerów. Taka alternatywa pozwala na większą oszczędność czasu, ale też naszych sił. Nie oznacza to jednak, że rower elektryczny jest przeznaczony dla osób leniwych.
Rowery elektryczne podbiły Europę Zachodnią!
O zaletach posiadania rowerów elektrycznych przekonała się niemal cała Europa Zachodnia, w której taki środek transportu stał się bardzo popularny. W tej kwestii przoduje Holandia, w której ponad połowa sprzedawanych rowerów posiada silnik elektryczny. Silnik, dzięki któremu nasze mięśnie mogą odpocząć jest montowany niemal w każdym rowerze. Możemy zatem kupić rower górski, trekkingowy, crossowy, szosowy, a nawet dziecięcy. Dzięki temu taki rower elektryczny możemy zabrać ze sobą w dowolne miejsce i cieszyć się wspólnymi podróżami z całą swoją rodziną.
Wbrew naszym wyobrażeniom rowery elektryczne wcale nie jeżdżą same. Mechanizm ich działania możemy przyrównać do mechanizmu stosowanego w skuterach. Aby wprawić rowery elektryczne w ruch należy użyć siły własnych mięśni nóg poprzez pedałowanie. Co prawda silnik elektryczny znacznie ułatwia prowadzenie takiego roweru, jednak pojazd ten nadal wymaga od nas ruchu. To właśnie dlatego jest on najchętniej używany przez osoby starsze, które mają problemy z pokonywaniem na rowerze wzniesień oraz długich odcinków trasy. Taki rower sprawdza się także dla osób, które odniosły kontuzję, która uniemożliwia jazdę na tradycyjnym rowerze.
Czy dzięki pracy silnika pojadę tyle kilometrów ile chcę?
Rower elektryczny jest rowerem napędzanym przez pedały i łańcuch. Taki pojazd jest dodatkowo wzbogacony o silnik elektryczny (zazwyczaj jego moc wynosi 250 W). Wspomaganie w takim rowerze może odbywać się zazwyczaj do określonej prędkości, zwykle wynoszącej 25km/h.
Rower elektryczny jest wyposażony nie tylko w silnik, ale także w specjalną baterię oraz moduł sterujący. Należy więc pamiętać, że moc takiej baterii, która jest umiejscowiona na bagażniku lub ramie, posiada ograniczenia. Taką baterię – w zależności od intensywności użytkowania roweru – należy co jakiś czas ładować. Zazwyczaj na jednym ładowaniu baterii możemy przejechać od 30 do 150 kilometrów. Jeżeli chodzi o samo ładowanie – to w zależności od producenta – to trwa ono od 2 do 10 godzin. Dobrym rozwiązaniem będzie zatem ładowanie baterii takiego roweru podczas naszego odpoczynku np. w nocy.